Ad Verbrugge met Jan Dirk Imelman; De Staat van het Onderwijs 6

Jan Dirk Imelman werkte na zijn dienstplicht vervuld te hebben zes jaar achtereenvolgens in een kindertehuis, als onderwijzer in het lager onderwijs en als leraar in het middelbaar onderwijs. Vanaf 1972 was hij verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij in 1980 benoemd werd tot hoogleraar Algemene, wijsgerige en theoretische pedagogiek. In 1989 werd hij aan de Rijksuniversiteit Utrecht benoemd tot hoogleraar Grondslagen en geschiedenis van de pedagogiek, welke functie hij tien jaar vervulde en afsloot met een rede getiteld De afgebroken jaargang ’41-’42.
imelman-op-bon-bijeenkomst
Volgens Imelman is pedagogie in het onderwijs, de inleiding van de bestaande cultuur naar kinderen en daarmee bepalend voor het laten slagen van de overdracht van kennis tussen leraar en leerling. Pedagogie is volgens Imelman niet een methode waarin kinderen hun eigen cultuur kunnen creëren. In dit gesprek met Ad Verbrugge wordt dieper ingegaan op de historische en de noodzakelijke rol van de pedagogie in het onderwijs en de gebreken in de plannen uit het rapport “ons onderwijs 2032” van de Commissie Schnabel.

Doneer Café Weltschmerz, we hebben uw hulp echt nodig! NL23 TRIO 0390 4379 13

Podcast