De boardroom moet creatieven eerder betrekken; Harry Starren en Gerbrand Bas

Ontwerpen is een complexe dienst, maar over de waarde voor de opdrachtgever is onvoldoende overeenstemming. Designers zien het als een hoger doel, in de Boardroom van organisaties te mogen zitten. Daar zou het kwaliteitsverschil gemaakt kunnen worden, doordat ze dan in een vroeger stadium bij ontwikkelingen betrokken worden.

Gerbrand Bas noemt zich generalist op het gebied van industrieel product ontwerp en is daarin ca. 30 jaar werkzaam. Eén van zijn missies is het onderzoeken en definiëren van de betekenis van design. Bas is actief binnen tal van organisaties, waaronder Designlink en de Federatie Dutch Creative Industries, de koepel van creatieve zakelijke dienstverleners in Nederland.

Daarnaast is hij lid van de Raad van Toezicht van CRISP, een project waarin onderzoek wordt gedaan naar Product Service Systems voor de Creatieve Industrie. CRISP wil kennis, tools en methodes ontwikkelen die de kennisinfrastructuur van de design sector en de creatieve industrie versterken. Samen met de Federatie ontwikkelt hij momenteel het concept van kenniscoöperaties, waarbij het de bedoeling is om te komen tot een bundeling van krachten bij creatieve bedrijven.

Designlink is sinds 2013 een platform voor hoogwaardige initiatieven die tot doel hebben de ‘designketen’ te professionaliseren. Dat kan gaan om opdrachtgeverschap en ondernemerschap, om kennis- en beleidsontwikkeling maar ook om internationalisering.

Help Café Weltschmerz met een donatie of adopteer een aflevering: NL23 TRIO 0390 4379 13. https://www.cafeweltschmerz.nl/doneer