De traditionele journalistiek is dood; Birte Schohaus en Teun Gautier

Een gesprek over de transitie van de journalistiek tussen media-onderzoeker Birte Schohaus en uitgever en journalistiek-entrepreneur, Teun Gautier.

 

 

"De traditionele journalistiek is dood, meer dan dat we denken. De advertentiemarkt is verdwenen en de abonnementenmarkt verdwijnt ook, want ook dat is inmiddels een achterhaald model. Het is daarmee geen crisis van de journalistiek, maar een crisis van de uitgeverij!" Goutier ziet enorme kansen in de transitie van het journalistieke systeem.

Teun Gautier is voormalig directeur/uitgever van de Groene Amsterdammer. Sinds afgelopen jaar is initiatiefnemer en oprichter van De Coöperatie. Een nieuw platform voor samenwerkende, onafhankelijke, (zzp) journalisten. Daarnaast heeft hij diverse bestuursfuncties binnen de media. Gautier ziet zijn rol vooral bij de exploitatie en infrastructuur van en voor journalistieke producties liggen.

Birte Schohaus is promovendus bij de afdeling Journalistieke Cultuur en Media. In haar promotieonderzoek "Politici op televisie – wat zit erachter? Hoe programmaformats en de interactie tussen politici en journalisten elkaar beïnvloeden" combineert zij onderzoek naar televisie-interviews met dat naar televisieformats (met name de talkshow) en besteedt daarbij aandacht aan de toenemende mediatisering van de politiek en de ontwikkelingen binnen de Publieke Omroep.

Doneer CAFÉ WELTSCHMERZ we hebben uw hulp echt nodig! NL23 TRIO 0390 4379 13