Dirk van Weelden interviewt Katelijne Schrama over haar film “Georgica”

De Nederlandse boer en politicus Sicco Mansholt, als minister en eurocommissaris van Landbouw na de Tweede Wereldoorlog groot pleitbezorger van grootschalige landbouw, kreeg in zijn nadagen spijt van zijn beleid. Op zijn sterfbed zou hij Vergilius’ klassieke leerdicht Georgica hebben gelezen, waarin de Romeinse landbouw, bos-en wijnbouw, vee- en bijenteelt worden bezongen en waaruit lessen te halen zijn over de verhouding van de mens tot de natuur. Dat is het uitgangspunt van de film Georgica, die een bespiegeling vormt op de verworvenheden van de grootschalige landbouw in de Nederlandse Flevopolder. We zien akkerbouwers, veehouders, bijenhouders en fruittelers aan het werk. Terwijl ze passages voorlezen uit het gedicht, vertellen ze in hoeverre ze zich daarin nog herkennen. De camera glijdt beurtelings over de geordende velden en strakke wegen van de polder, soms vergezeld van trage akkoorden uit een akoestisch instrument of een vertelstem die achtergronden schetst. Tot twee keer toe klinkt de waarschuwende stem van Mansholt. Een oude boerin haalt herinneringen aan hem op. Een breed palet aan boeren trekt voorbij: van groot- tot kleinschalig, van robotgestuurde geitenmelkerij tot zorgboerderij. Het levert een staalkaart op van moderne boerenbedrijven, een blik op het verleden en de toekomst en op de invloed van overheid en voedselindustrie. –
ac89b70d37bd39eb2af775681148ac03
Katelijne Schrama studeerde in 2000 af aan de audiovisuele afdeling van de Gerrit Rietveld Academie (BA) met de korte film Daydreams and Sandman. Sindsdien heeft zij zich gevestigd als freelance filmmaker en werkt ze voor verschillende productiebedrijven in Nederland als regisseur, als regie assistent en als editor van documentaire films. Ze regisseerde opdrachtfilms voor museums (Kunsthal, Tropenmuseum, Noord Brabants Museum) en ook regisseerde zij bedrijfsfilms (ING). 360º Horizon, land zonder verleden is haar eerste film en ging in première op het Nederlands Film Festival 2007 en werd genomineerd voor de beste debuut film. 1974 is haar tweede korte film. Georgica is haar eerste lange documentaire en is in première gegaan op het IDFA 2014 en won in 2015 de prijs voor beste documentaire op “Der Neue Heimatfilm Festival”, Freistadt, Oostenrijk.

Hieronder de trailer van “Georgica”

director_photo
Podcast

Een donatie aan CAFÉ WELTSCHMERZ is een aandeel in een betere samenleving. Ondersteun Café Weltschmerz!

NL23 TRIO 0390 4379 13

 

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.