Dirk van Weelden interviewt Micha Hamel; Over priesterlijkheid en eigenaarschap
Micha Hamel componeert voor koren, ensembles, orkesten en theaterproducties. Hij publiceerde vier dichtbundels en is tevens werkzaam als musicus, programmeur, schrijver en onderzoeker. Momenteel componeert hij voornamelijk muziektheater, meestal in interdisciplinaire context.
“Wat ik wil vermijden is priesterlijkheid in de concertzaal.”
Micha Hamel, componist en dirigent, is in gesprek met schrijver en filosoof Dirk van Weelden. Hij maakt een pleidooi voor het kleiner, publieksvriendelijker en alternatiever brengen van klassieke stukken. In combinatie met andere genres, op andere locaties, intiemere podia, dichterbij de luisteraars.
Jazz is een van die genres in combinatie met klassiek waar Hamel van houdt. “Jazz is pure improvisatie. Dat betekent gevaar. Geen enkel stuk wordt elke avond hetzelfde gespeeld. Het kan goed of slecht gaan. Dat is spannend!” Het uitbreiden van het podium en het publiek voor klassieke muziek vergelijkt Hamel met het inrichten van een etalage. “Je moet leren verleiden.”
Belangrijk is, zegt hij, dat mensen niet alleen “braaf” naar het stuk luisteren, maar vooral ook de interpretatie van de musicus begrijpen. Wat wil de vertolker zeggen? Wat heeft hij of zij met het stuk gedaan? “Eigenaarschap” is daarbij het kernwoord. Hoe brengt een musicus zijn of haar idee over aan de luisteraar?
Podcast
Een donatie aan CAFÉ WELTSCHMERZ is een aandeel in een betere samenleving.
Ondersteun Café Weltschmerz!
NL23 TRIO 0390 4379 13
Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.