Esther van Fenema met Sid Lukkassen; Is de identiteit van het Avondland in verval?

 

In deze video gaat Esther van Fenema in gesprek met Sid Lukkassen. Sid studeerde geschiedenis en filosofie. Hij is docent van beroep en promoveert op het onderwerp ‘de democratie en haar media’. Tevens gemeenteraadslid en auteur van het boek "Avondland en Identiteit". Komt uit een nest van no-nonsense middenklassers en hardwerkende arbeiders.

Zijn boek gaat over een Europa dat zijn waarden zoekt in een tijd vol conflicten. De Europese cultuur leek lang vanzelfsprekend. De Berlijnse Muur viel, het communisme verkruimelde en ontkerkelijking leek zich door te zetten.
Europa ging de wereld voor naar universele mensenrechten, naar een vrije markt en vrijheid van meningsuiting – de Verlichting had gewonnen. Inmiddels overheerst onzekerheid en protest. Het onbehagen groeit, het leven wordt vluchtiger terwijl de islam zich juist sterker doet gelden.

Is de identiteit van het Avondland in verval? Europeanen zoeken nieuwe leiders en daarbij ook zichzelf.

Esther van Fenema las het boek en concludeerde “hoe zieliger, hoe heiliger!” Nu voelt ze Lukkassen aan de tand. Leven we in een tijd waar beelden de inhoud verdringen? Waar emotie de boventoon voert en niet het verstand? En waarom voelen we ons overal zo schuldig over? Er volgt een prikkelende uiteenzetting met interessante stukjes geschiedenis: van het christendom tot het kolonialisme, van Italië onder Mussolini tot de omwenteling van 1968.


Podcast

Ondersteun Café Weltschmerz!
NL23 TRIO 0390 4379 13

One thought to “Esther van Fenema met Sid Lukkassen; Is de identiteit van het Avondland in verval?”

  1. Het verhaal doet me een beetje denken aan de verwijten die linkse denkers en politici krijgen over de ondergang van de Weimar republiek: links faalde en daarom hebben we de bruine horden van Hitler gekregen.
    Dat lijkt me wat te simpel.
    Burgerlijk patriottisme kan niet meer… Het zou kunnen. Er is een generatie opgegroeid, die zich moest leren verstaan met de geschiedenis van hun ouders, het gebrek aan verzet tegen de Holocaust. Het gevolg lijkt me dat nationalisme lang een beetje pervers is gevonden.
    Enzovoort: natuurlijk is er een discursief probleem, zoals Tony Judt het noemt. We hebben het over de wereld in economische termen en niet meer in termen van moraliteit. Gelijkheid en rechtvaardigheid zijn geen begrippen waar iets mis mee is, net zo min als met alarmisme over het klimaat. Is de rechter in Den Haag, die vond dat de staat de eigen normstelling over CO 2 emissie serieus moet nemen, ook een linkse huurling?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.