Over het rapport Onderwijs 2032; Paul van Liempt en Paul Schnabel

"De vragen die op scholen gesteld worden, vragen om een professionaliteit die niet alle scholen in huis hebben".

In dit gesprek met tussen Paul Schnabel en Paul van Liempt gaat het over het rapport Onderwijs 2032. Dit heeft veel stof doen opwaaien. Veel kritiek uit de onderwijs sector kwam op Schnabels pad. Paul van Liempt is zelf betrokken bij de stichting Beter Onderwijs Nederland en heeft een kritisch gesprek over een van de belangrijkste thema's die de toekomst van Nederland bepalen.

Paul Schnabel(1948) is  socioloog, Eerste Kamerlid en kroonlid van de Sociaal-Economische Raad. Hij was van 1998 tot 2013 directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Van 1969 tot 1973 werkte Schnabel bij het wetenschappelijk bureau van de NVSH. Daarna was hij onderzoekscoördinator van de vereniging Stimezo Nederland en van 1977 tot 1992 hoofd onderzoek van het Nederlands Centrum Geestelijke Volksgezondheid (nu Trimbos-instituut) in Utrecht. In 1986 werd hij tevens benoemd tot hoogleraar klinische psychologie aan de Universiteit Utrecht. Sinds 2002 is hij een van de acht universiteitshoogleraren van de UU. Van 1992 - 1996 was hij decaan van de Netherlands School of Public Health. Paul Schnabel was voorzitter van het Platform Onderwijs 2032

In januari 2016 bracht Platform Onderwijs 2032 zijn visie uit over het onderwijs van de toekomst. Staatssecretaris van onderwijs, Sander Dekker, vroeg de Onderwijscoöperatie vervolgens met leraren in gesprek te gaan over het onderwijs van de toekomst en welke rol leraren daarin willen spelen. Ook vroeg hij een regiegroep, waarin partijen uit het onderwijsveld zijn vertegenwoordigd, te bekijken in hoeverre verschillende elementen die het Platform heeft voorgesteld haalbaar zijn in de praktijk.

Doneer CAFÉ WELTSCHMERZ we hebben uw hulp echt nodig! NL23 TRIO 0390 4379 13