Pegida en de ‘islamisering van het Avondland’; Edwin Wagensveld en Önder Kaya

Pegida en de ‘islamisering van het Avondland’; Edwin Wagensveld en Önder Kaya

Edwin Wagensveld is de voorman van Pegida. Önder Kaya in gesprek met Wagensveld over de ontwikkeling van Pegida, de in 2014 opgerichte beweging uit het Duitse Dresden. Het Nederlandse filiaal van de Pegida-beweging is een jaar later opgericht en beoogt met demonstraties “de Nederlander van de bank te krijgen”, zoals Wagensveld het beschrijft, om zich te verzetten tegen islamisering van ‘het Avondland’ (Europa).

📌Help Café Weltschmerz met een donatie of adopteer een aflevering: tnv Coöperatie Weltschmerz NL23 TRIO 0390 4379 13. Https://www.cafeweltschmerz.nl/doneer. 📌Cafe Weltschmerz is ook terug te vinden op alle grote podcast kanalen.

Wagensveld vertelt over de aanleiding voor de oprichting van Pegida; volgens Wagensveld oorspronkelijk gerelateerd aan vechtpartijen tussen terreurorganisatie PKK en Turks-Duitse nationalisten op Duits grondgebied in 2014. Kaya en Wagensveld bespreken niet alleen de doelstellingen van Pegida, maar ook de overlap met Alternative für Deutschland (AfD), die in dezelfde periode is opgericht. Een belangrijk bezwaar dat Pegida formuleert tegen immigratie, is dat een eisende houding van immigranten of aanpassing van de ontvangende samenleving moreel onjuist is. “Waarom passen zij zich niet aan ons aan, in plaats van andersom?” aldus Wagensveld.

Wagensveld vertelt over het belang, in zijn ogen, van de vele demonstraties van Pegida. Hoe denkbeelden van Pegida die aanvankelijk ‘nazistisch’ werden genoemd intussen gemeengoed en regeringsbeleid zijn geworden. Zo stelde Pegida dat als er teveel migranten komen die zich niet willen aanpassen aan de ontvangende samenleving en hun ‘eigen cultuur proberen op te dringen’ er gevaren ontstaan. In Dresden behaalde Pegida, die aanvankelijk volgens Wagensveld een ‘0,01-beweging’ werd genoemd in de burgemeestersverkiezingen tegen alle verwachtingen in uiteindelijk een sterk resultaat. Volgens Wagensveld blijft het echter belangrijk dat Pegida niet verkeerd wordt begrepen en echte vluchtelingen geholpen blijven worden.

Afgezien van ‘illegale migratie’ en ‘een eisende houding zonder bereidheid tot aanpassing’, ervaart Pegida ook elementen van de islam als een bedreiging. De belangrijkste kritiek van Wagensveld is dat moslims in zijn ogen vanwege het voorbeeld dat de profeet Mohammed stelde, niet altijd goed met kritiek kunnen omgaan en dat hij daarom zelfs fysiek wordt aangevallen. Demonstratierecht, vrijheid van meningsuiting en andere democratische beginselen worden volgens Wagensveld door bepaalde groepen binnen de moslimgemeenschap niet goed begrepen. Volgens Wagensveld is dit onbegrip direct te herleiden tot de profeet van de islam.