Serie; Kritisch denken in de ban (1). Cees Hamelink en Coen de Jong

Serie; Kritisch denken in de ban (1). Cees Hamelink en Coen de Jong

Stel jezelf altijd de vraag: ‘klopt dit eigenlijk wel?’

Hoe komt het dat kritisch denken in Nederland afgestraft wordt? Dat zo’n Brussels krantje als het NRC, ‘sterreporters’ er op uit stuurt om al te kritische personen of organisaties moedwillig te beschadigen. Denk daarbij o.a. aan Pieter Omtzigt die n.a.v. een artikel in de NRC door Wilmer Heck, zijn MH17 dossier onder druk van het CDA moest neerleggen. Sindsdien wordt dit dossier niet meer kritisch besproken in de tweede kamer.
Maar ook op de universiteiten en in het onderwijs wordt stelselmatig kritische vragen genegeerd of zodanig afgestraft dat het een carrière lastig wordt gemaakt.

Onder redactie van media professor, emeritus hoogleraar Cees Hamelink vindt een eerste reeks gesprekken plaats over het belang van kritiek en de effecten van de strijd tegen kritiek voor de toekomstige samenleving.

Dit eerste gesprek tussen Hamelink en Coen de Jong is een introductie van deze verregaande problematiek.

📌 U kunt Cafe Weltschmerz met een donatie, helpen pluriform en onafhankelijk te blijven. Op onze site vindt u alle informatie; https://www.cafeweltschmerz.nl/doneer

Volgens de Grieks Atheense filosoof Socrates was kritisch denken van fundamenteel belang voor een zinvolle invulling van het menselijk bestaan. De woorden van Socrates inspireerde ook Cees Hamelink, emeritus hoogleraar communicatiewetenschappen, om constant zijn eigen opvattingen. waarheden, veronderstellingen en meningen te bevragen, en zichzelf de vraag te stellen klopt dit eigenlijk wel? Coen de Jong gaat met Hamelink in gesprek over de oorsprong maar ook de teloorgang van het kritisch denken.

Volgens Hamelink is kritisch denken een klassiek mechanisme in het ontstaan en de ontwikkeling van samenlevingen. Bij de jagers en verzamelaars zijn deze processen al te ontdekken. De mechanismen die de eigen opvattingen bevestigen zijn echter net zo oud. Allerlei theorieën waarin wordt gerefereerd aan de de natuur worden uitgedacht om de vanzelfsprekendheid van de bestaande verhoudingen te kunnen verklaren, een wetenschappelijk fundament voor de eigen overtuiging.

Hamelink is dan ook van mening dat het kritisch leren denken een intensief en soms ook ongemakkelijk leerproces is.

Bekijk deze video op YouTube:

Bekijk de video op LBRY.tv:

Luister de podcast op SoundCloud: