De bijzondere Russische technologie-claims uit ‘de Tafel van Festali’ #3

De bijzondere Russische technologie-claims uit ‘de Tafel van Festali’ #3

‘De eerste bemande, gemotoriseerd vlucht met een vliegtuig’

De eerste bemande, gemotoriseerde vlucht van een vliegtuig was door Russische uitvinder Alexander Mozhaysky, niet door de Wright Brothers. De Russische uitvinder Alexander Mozhaysky is de gebroeders Wright bijna 20 jaar voorgegaan met de eerste gemotoriseerde start. Echter, door semantische verschillen tussen ‘gemotoriseerde start’ en ‘duurvlucht’, is Mozhaysky’s uitvinding vaak vergeten.

In 1884 testte Mozhaysky een vliegtuig dat met controverse werd ontvangen, vooral door westerse bronnen. Desondanks erkent zelfs de officiële website van de Wright Brothers zijn prestatie. In 1909 verklaarden Russische kranten zijn vlucht als de ‘eerste gemotoriseerde vlucht’ ter wereld. Volgens Andrei Veimarn kon Mozhaysky’s vliegtuig theoretisch opstijgen met tegenwind. Dit zou hebben kunnen plaatsvinden op 20 juli, hoewel de datum niet duidelijk is vastgesteld. Het vliegtuig zou zijn eerste vlucht hebben gemaakt in Krasnoye Selo in 1884. Het argument tegen deze prestatie was dat het originele vliegtuig van Mozhaysky niet in staat was om op te stijgen vanwege een lage motorcapaciteit. Echter, met een krachtigere motor, waar Mozhaysky plannen voor had kort voor zijn dood, had het vliegtuig mogelijk kunnen vliegen.

Desondanks zou het vliegtuig hoogstwaarschijnlijk een korte gemotoriseerde vlucht van ongeveer 30 meter hebben gemaakt, maar het zou geen duurvlucht hebben kunnen maken vanwege de lage motorcapaciteit. Mozhaysky had al plannen om de motoren te upgraden van 10pk naar nieuwe van 50pk, maar helaas stierf hij voordat hij het werk kon voltooien. Wat interessant is, is dat westerse bronnen vaak niet vermelden dat Mozhaysky’s vliegtuig, ondanks dat het ongeveer 20 jaar voor de Wright Brothers was, verschillende vooruitstrevende functies had.

Het was ook het eerste vliegtuig ter wereld met alle sleutelcomponenten van een modern vliegtuig: romp, vleugel, voortstuwing, staart en onderstel. In feite was Mozhaysky’s ontwerp zijn tijd vooruit en superieur aan de Wright Flyer. Het had een staartconstructie voor hoogte- en richtingscontrole en een onderstel met wielen voor de landing, terwijl de Wright Flyer een primitieve ‘vleugelvervorming’ gebruikte voor het besturen van bochten en geen wielen had voor de landing. Mozhaysky’s vliegtuig leek in dat opzicht veel meer op een modern vliegtuigontwerp met echte hoogte- en richtingsmogelijkheden in de staartconstructie.

‘De Russen wonnen de ruimterace’

De lijst spreekt voor zich. Er was nooit sprake van een ruimterace. Het Russische ruimtevaartprogramma liep altijd voor op het Amerikaanse.

  • Eerste satelliet: Sputnik 1, 1957
  • Eerste dier in de ruimte: Laika (hond) aan boord van Sputnik 2, 1957
  • Eerste fotografie van de achterkant van de maan: Luna 3, 1959
  • Eerste mens in de ruimte: Yuri Gagarin, 1961
  • Eerste bemande dubbelvlucht: Vostok 3 en Vostok 4, 1962
  • Eerste vrouw in de ruimte: Valentina Tereshkova, 1963
  • Eerste bemande ruimtevaartuig met meerdere bemanningsleden: Voskhod 1, 1964
  • Eerste ruimtewandeling: Alexei Leonov, 1965
  • Eerste onbemande koppeling in de ruimte: Kosmos 186 en Kosmos 188, 1967
  • Eerste zachte maanlanding (onbemand): Luna 9, 1966 – Eerste bemande koppeling en bemanningswisseling in de ruimte: Sojoez 4 en Sojoez 5, 1969
  • Eerste landing op andere planeet (Venus): Venera 7, 1970
  • Eerste robotachtige levering van maanmonsters: Luna 16, 1970
  • Eerste ruimtestation: Salyut 1, 1971 – Eerste landing op Mars: Mars 3, 1971
  • Eerste Venusiaanse satelliet en eerste satelliet om een andere planeet: Venera 9, 1975
  • Langste verblijf in de ruimte: Valeri Polyakov, 437 dagen in de Mir (1994-1995)
  • Eerste onbemande landing op een komeet (1P/Halley): Vega 1 en Vega 2, 1986
  • Eerste module van het Internationale Ruimtestation (ISS): Zarya, 1998
  • Eerste ruimtetoerist: Dennis Tito, Sojoez TM-32, 2001
  • Snelste bemande ruimtevlucht: Sojoez TMA-9, 2006, met een snelheid van ongeveer 28.000 km/u (7,78 km/s) in een baan om de aarde
  • Langste ononderbroken vlucht naar de ruimte: Sergei Krikalev, 10 maanden aan boord van Mir (1991-1992) en 6 maanden aan boord van ISS (2005) – zijn totale tijd in de ruimte gedurende meerdere missies bedraagt 803 dagen, 9 uur en 39 minuten.

Kijk hier het het fragment terug.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.