Onderzoek: Baby’s geboren tijdens lockdown vertonen tekenen van cognitieve handicaps

Onderzoek: Baby’s geboren tijdens lockdown vertonen tekenen van cognitieve handicaps

Volgens een onderzoek in Ierland hebben baby’s die tijdens de ‘pandemie’ werden geboren, minder kans om vóór hun eerste verjaardag te kunnen praten – in vergelijking met andere kinderen die vóór de pandemie werden geboren. Uit de studie, die werd gepubliceerd in het tijdschrift Archives of Disease in Childhood, bleek ook dat kinderen die tijdens de lockdown werden geboren een verontrustende lijst met symptomen van cognitieve stoornissen vertoonden. Sommige kinderen waren bijvoorbeeld minder snel in staat om ontwikkelingsmijlpalen te bereiken, zoals ‘vaarwel’ zwaaien en naar voorwerpen wijzen.

Nadelige effecten van mondkapjes en lockdowns

Voor de studie, getiteld “Sociale communicatieve vaardigheden bij baby’s geboren tijdens de COVID-19-pandemie”, observeerden onderzoekers van het Royal College of Surgeons in Ierland 309 baby’s geboren in de eerste drie maanden van de lockdown in Ierland tussen maart en mei 2020. De baby’s werden op hun eerste verjaardag getest op 10 gedragsmijlpalen en de resultaten werden vergeleken met 2000 baby’s geboren tussen 2008 en 2011. Uit de onderzoeksresultaten bleek dat bij lockdown-baby’s:

– De kans om voor een bepaalde tijd hun eerste woordjes uitspreken met 14% vermindert
– De kans om voor een bepaalde tijd zaken aan te wijzen met 9% vermindert
– De kans om voor een bepaalde tijd ‘afscheid te kunnen nemen’ met 6% vermindert

De wetenschappers denken dat mondkapjes het vermogen van kinderen om de mond van mensen te zien en te wennen aan verschillende gezichtsuitdrukkingen beperkten. Dit zou het moeilijker hebben gemaakt voor de ‘lock-down baby’s’ om te leren praten. Bovendien wordt gedacht dat het niet kunnen zien van familieleden en vrienden heeft bijgedragen aan het belemmeren van de sociale ontwikkeling van kinderen.

De auteurs van het onderzoek schreven dat deze maatregelen mogelijk ook de kansen van de kinderen hebben verminderd om nieuwe interessante items tegen te komen, wat kan leiden tot wijzen, en de frequentie van sociale contacten om hen in staat te stellen afscheid te nemen. De onderzoekers meldden ook dat lockdown-baby’s wel meer kans hadden om te kunnen kruipen, wat mogelijk te wijten is aan het feit dat ze meer tijd thuis op de grond hebben doorgebracht in plaats van buiten in auto’s en kinderwagens.

Het onderzoek was observationeel, maar het suggereert dat lockdowns en mondkapjes negatieve effecten hebben gehad op de ontwikkeling van opgroeiende kinderen.

Lockdowns hadden een negatieve invloed op de verbale vaardigheden van kinderen

Volgens een ander onderzoek in Groot-Brittannië hebben jonge kinderen die naar de basisschool gaan ernstig onderontwikkelde verbale vaardigheden. Uit de resultaten blijkt zelfs dat veel studenten niet in staat zijn hun eigen naam te zeggen.

Logopedisten zeggen dat het dragen van mondkapjes heeft geleid tot een toename van 364 procent van het aantal verwijzingen door patiënten met baby’s en peuters. Een andere studie suggereerde dat de gemiddelde IQ-scores van jonge kinderen geboren tijdens de COVID-19-pandemie met maar liefst 22 punten zijn gedaald.

Andere factoren zoals verbale, motorische en cognitieve prestaties zijn ook negatief beïnvloed door de lockdowns. Een andere studie, gepubliceerd in het tijdschrift Royal Society Open Science, toonde aan dat lockdowns in het Verenigd Koninkrijk ervoor zorgden dat ongeveer 60.000 kinderen aan klinische depressies leden. Uit gegevens bleek dat in 2021 minstens 400.000 Britse kinderen werden doorverwezen naar specialisten in de geestelijke gezondheidszorg voor problemen als eetstoornissen en zelfbeschadiging.

Onderwijsdeskundigen hebben ook gewaarschuwd dat het dwingen van schoolkinderen om mondkapjes te dragen langdurige psychologische trauma’s heeft veroorzaakt. Onderzoek uit Duitsland toonde aan dat het leesvermogen van kinderen is afgenomen in vergelijking met pre-COVID-tijden, vanwege het lockdown-beleid dat leidde tot de sluiting van scholen.

Onderzoekers van de Johns Hopkins University concludeerden dat wereldwijde lockdowns meer nadelige effecten op de samenleving hebben gehad dan de zogenaamde voordelen. Ze waarschuwden ook dat lockdowns “ongegrond zijn en moeten worden afgewezen als een pandemisch beleidsinstrument”.

Bekijk de onderstaande video om meer te weten te komen over het ‘uitputtingssyndroom’ bij kinderen door mondkapjes (MIESC).

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.