Vakantietip: per 1 juni heel Duitsland door voor maar 9 euro per maand

Vakantietip: per 1 juni heel Duitsland door voor maar 9 euro per maand

Reizigers kunnen vanaf vandaag voor slechts 9 euro heel Duitsland door. Een maand lang! De tickets zijn landelijk ingevoerd als tegemoetkoming voor de hoge energieprijzen en als aanmoediging om de automobilisten de auto uit te krijgen. De kaartjes zijn de hele zomer nog geldig. Critici wijzen op de hoge kosten van de actie en vrezen voor chaos in bussen en treinen.

De tickets gelden alleen voor Regionalverkehr; de snellere Intercity’s en ICE’s zijn dus uitgesloten. Het zal veel mensen met een kleiner budget en/of meer tijd niet veel uitmaken: zij sparen veel geld uit met de zomerregeling. De grote vraag is hoe dit uit zal pakken: zullen de treinen en bussen overvol raken? Kan het personeel dat wel aan? Wordt het dringen op de stations? Leidt het tot extra vertragingen?

Woodstock

Oliver Wolff, directeur van de Duitse verkeersbond, ziet het optimistisch in. Hij voorziet een ‘Woodstock’ en ‘een mooi event’ de komende maanden. Hij raadt zijn landgenoten wel aan om het allemaal relaxt op te nemen: ‘Bij een groot concert moet je ook in de rij staan.’

Brandstofsubsidie

Niet alleen het 9-euroticket moet zorgen voor compensatie van de gestegen energieprijzen. Aan de pomp geldt voor dezelfde periode een korting op de brandstof, waarmee het argument van auto-uit, bus-in voor een deel komt te vervallen. Milieu-activisten vinden dat haaks staan op het voornemen om in Duitsland over te schakelen naar ‘groene energie’. Verkeersexpert Jens Hilgenberg denkt dat vooral de oliemaatschappijen daarvan profiteren door de prijs wat verder op te voeren- de consument krijgt immers al korting.

Geld

Beide maatregelen kosten geld. Het experiment in het openbaar vervoer waarschijnlijk zo’n 2,5 miljard euro en de tegemoetkoming voor automobilisten 3 miljard. De generieke maatregelen zijn een cadeautje voor velen die de gestegen energiekosten niet direct zullen voelen, zoals studenten en mensen met een (goede) baan. Voor hen is het eerder een prettige meevaller die de kosten voor (dag)tripjes beperkt. Forenzen daarentegen die nu financieel in de knoop zitten, zullen er blij mee zijn. Of ze de volle bus ook kunnen waarderen, is een tweede.

Korte termijn

De fundamentele problemen worden met de zomeracties echter niet opgelost: energie wordt niet goedkoper, bussen worden niet groter, treinen gaan niet sneller rijden en woon-werkverkeer wordt niet efficiënter. De overheid helpt een aantal mensen met een tijdelijke maatregel, maar ook na de zomer zullen burgers de stijgende kosten het hoofd moeten bieden. En de belastingbetaler betaalt uiteindelijk de rekening.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.